In Frankrijk is er de laatste jaren flink geïnvesteerd in laadinfrastructuur en is het goed te doen om er met een elektrische auto op vakantie te gaan of doorheen te rijden. Langs de snelwegen zijn voldoende snelladers beschikbaar en in steeds meer stedelijke gebieden vind je openbare laadpalen. Je auto opladen in het buitenland is echter iets lastiger dan in Nederland. Bekijk hier alle informatie over je elektrische auto opladen in Frankrijk.
Dekking laadstations Frankrijk
Over het algemeen is de dekking van laadstations in Frankrijk goed. Op steeds meer plekken langs de snelweg vind je snelladers en in de steden worden de openbare laadpalen ook snel uitgebreid. Let er wel op dat het aantal laadpalen een stuk lager is dan in Nederland en het dus voor kan komen dat je even op zoek moet naar de dichtstbijzijnde laadpaal.
Het vinden van een snellader in Frankrijk is erg gemakkelijk. Laadstations staan op de snelwegen aangegeven op het bord bij de afslag. Daarnaast kun je natuurlijk ook gebruik maken van een applicatie, zoals Electromaps of PlugShare.
Alle stekkers beschikbaar: in Frankrijk zijn aanbieders van snelladers verplicht om alle soorten stekkers aan te bieden. Het vinden van de juiste aansluiting is hierdoor een stuk makkelijker voor auto’s die bijvoorbeeld gebruik maken van een ChaDeMo of AC43 snellaad-aansluiting.
Let op: files laadstations Frankrijk
Elk jaar gebeurt het weer dat er bij laadstations langs de snelwegen in Frankrijk files staan. Vooral op drukke routes zoals de Route du Soleil in het Noordelijke gedeelte zijn in het hoogseizoen vaak rijen te vinden om op te laden. Voor veel Nederlanders is dit de eerste stop en gaat iedereen massaal hun auto opladen. Als je op een van de drukste dagen gaat rijden, is het aan te raden om in België of net over de Franse grens even snel op te laden, zodat je langs deze drukte kan en niet in de rij hoeft te staan.
Gebruik Nederlandse laadpas in Frankrijk
Waar je met een Nederlandse laadpas bijna overal terecht kan, moet je in Frankrijk wel opletten of dit ook het geval is. Met de meeste Nederlandse laadpassen kan je ongeveer bij 80% van alle laadpalen terecht. Let op dat dit wel kan verschillen per aanbieder.
Alleen als de aanbieder van je laadpas een samenwerking heeft afgesloten met de uitbater van de laadpaal, kun je er opladen. Om deze reden is het dus altijd aan te raden om de applicatie van je Nederlandse laadpas te downloaden zodat je in Frankrijk een overzicht hebt van alle laadpalen die je kunt gebruiken.
Controleer voordat je op reis gaat altijd de dekking van je laadpas en vraag, indien nodig, een Franse laadpas aan. Zo weet je zeker dat je altijd kunt laden wanneer dat nodig is.
Wanneer Franse laadpas aanvragen?
Als je enkel op doorreis bent in Frankrijk en je Nederlandse laadpas je toegang geeft tot alle snelladers, is het in principe niet nodig om een Franse laadpas aan te vragen. Ga je echter langer op reis in Frankrijk, kan je geen gebruik maken van snelladers en/of kom je niet veel op de snelweg? Dan is het aan te raden om een Franse laadpas aan te vragen.
Welke Franse laadpas aanvragen?
De laadpas met de beste dekking in Frankrijk is de Shell-Recharge laadpas en de Plugsurfing laadpas. Deze twee laadpassen, in combinatie met een Nederlandse laadpas, geven je in principe toegang tot het gehele netwerk in Frankrijk. Bovendien is applicatie en pas van Shell-Recharge gratis te gebruiken en hoef je geen abonnement af te sluiten.
Kosten elektrische auto opladen in Frankrijk
De kosten voor het opladen van je elektrische auto in Frankrijk verschillen, net zoals in Nederland, per laadpas. De kosten zijn onder andere afhankelijk van het type lader en de uitbater. In de applicatie van je laadpas is het mogelijk om altijd de actuele prijs per kWh terug te vinden.
Bij een normale openbare laadpaal in Frankrijk betaal je ongeveer €0,30 per kWh. De prijzen voor snelladen zijn ongeveer gelijk aan die in Nederland: tussen de €0,70 en €0,80.