Tot en met 2024 zijn elektrische auto’s in Nederland vrijgesteld van wegenbelasting om de transitie naar elektrisch rijden te bevorderen. Vanaf 2025 wordt een overgangsregeling ingevoerd, waarbij eigenaren een korting van 75% ontvangen, maar in 2026 vervalt deze korting volledig. Mogelijke toekomstige veranderingen, zoals kilometerheffing of compensatie voor het hogere gewicht van accu’s, kunnen de wegenbelasting voor elektrische auto’s verder beïnvloeden.
Wegenbelasting elektrische auto 2024
In 2024 genieten eigenaren van elektrische auto’s in Nederland van een volledige vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Kort gezegd, de wegenbelasting voor elektrische auto’s in 2024 is €0,00. Deze tijdelijke maatregel is een stimulans van de overheid om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen en draagt bij aan de bevordering van een duurzamere mobiliteit.
Elektrische auto’s zijn doorgaans een stuk zwaarder dan ‘normale’ auto’s, waardoor onder normale omstandigheden de wegenbelasting een stuk hoger zou liggen. Door de volledige vrijstelling is elektrisch rijden gedurende een aantal jaar een stuk voordeliger geweest.
Overgangsregeling motorrijtuigenbelasting elektrische auto’s 2025
Vanaf 2025 gaan eigenaren van elektrische auto’s ook wegenbelasting betalen. Om de overgang soepel te laten verlopen, geeft de overheid een korting van 75% op het totale bedrag. De wegenbelasting voor elektrische auto’s bedraagt in 2025 dus 25% van wat de daadwerkelijke kosten zouden zijn voor een auto per gewichtsklasse.
Op zoek naar een nieuwe auto? Bekijk alle merken elektrische auto’s in Nederland.
Wegenbelasting elektrische auto 2026 en verder
In 2026 vervalt de korting op de wegenbelasting volledig, waardoor eigenaren het volledige tarief moeten betalen. Het belastingbedrag wordt bepaald op basis van het gewicht van de auto, vergelijkbaar met auto’s op benzine en diesel.
Elektrische auto’s wegen over het algemeen meer dan auto’s op benzine of diesel vanwege de zware accu’s.Het gewicht van de accu’s kan variëren afhankelijk van het model en de capaciteit van de batterij, maar over het algemeen zijn elektrische auto’s soms tot wel enkele honderden kilo’s zwaarder dan hun benzine of diesel tegenhangers. Dit verschil resulteert uiteindelijk in een hogere wegenbelasting belastingen.
Bedragen belasting elektrische auto’s nog niet zeker
Er zijn nog vraagtekens over de toekomst van de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Er wordt gesproken over mogelijke invoering van kilometerheffing of een compensatie voor het hogere gewicht van de accu’s. Deze ontwikkelingen kunnen van invloed zijn op de uiteindelijke kosten voor eigenaren van elektrische voertuigen. Op dit moment liggen de kosten van elektrisch rijden doorgaans nog lager dan bij rijden op benzine of diesel.
Bovendien heeft de overheid ambitieuze doelen gesteld op het gebied van duurzame mobiliteit. Een aanzienlijke verhoging van de wegenbelasting op elektrische auto’s zou de groei van deze auto’s op de Nederlandse wegen kunnen belemmeren.
Gewicht elektrische auto vs benzine- en dieselauto
Elektrische auto’s wegen over het algemeen meer dan benzine- en dieselauto’s. Dit komt voornamelijk door het grote accupakket dat onder de vloer is geplaatst. Dit extra gewicht kan verschillende effecten hebben op de rijervaring en het functioneren van de auto. De verschillen zijn vooral te merken in:
- Stugge vering: het hogere gewicht kan leiden tot een stuggere rit over oneffen terrein, omdat fabrikanten vaak de ophanging moeten versterken om overmatig rollen in bochten te voorkomen.
- Minder wendbaar: het hogere gewicht van de auto kan de wendbaarheid verminderen, vooral in bochten, waar de responsiviteit kan afnemen.
Hoewel de meeste bestuurders deze effecten echter niet zullen merken tijdens dagelijks gebruik, kunnen enthousiaste chauffeurs het verschil voelen, vooral op bochtige wegen.
Wanneer we specifieke modellen vergelijken, wordt het verschil in gewicht duidelijk. Neem bijvoorbeeld de Peugeot 208: het model met een 1.2-liter benzinemotor weegt ongeveer 1.090 kg, terwijl de elektrische variant, de e-208 met een 50 kWh-accu, bijna het dubbele weegt, namelijk 1.910 kg.
Bij premiummerken zien we een vergelijkbaar patroon. De BMW 4 Serie Gran Coupe heeft een basisgewicht van ongeveer 1.695 kg met een benzinemotor, maar dit stijgt tot 2.065 kg in de elektrische i4 met een 70 kWh-accu. Als je kiest voor de grotere 84 kWh-accu, neemt het gewicht toe tot 2.125 kg. Dit laat zien dat elektrische auto’s doorgaans aanzienlijk zwaarder zijn dan hun tegenhangers met verbrandingsmotoren.