Als je met een elektrische auto op reis gaat naar het buitenland zal je met een aantal zaken rekening moeten houden. Het kan namelijk zo zijn dat je niet overal kunt opladen. Op deze pagina vind je alle informatie over je elektrische auto opladen in het buitenland.
Hoe elektrische auto opladen in het buitenland?
Het Nederlandse laadnetwerk is zeer uitgebreid en je kunt bijna altijd wel een lader in de buurt vinden. In het buitenland is dit echter niet altijd het geval, zeker in Zuid- en Oost-Europa. Het is daarom van belang om vooraf je reis met een elektrische auto goed te plannen.
Op doorreis zal je waarschijnlijk vooral gebruikmaken van snelladers langs de snelwegen. In dit geval laad je de auto tot 80% op in ongeveer 20 tot 40 minuten, waarna je weer verder kunt rijden. Eenmaal op bestemming aangekomen zal je wellicht zo nu en dan de mogelijkheid hebben om je auto op te laden bij een normaal laadpunt.
Laadpas in het buitenland
Als je in Nederland gebruikmaakt van een laadpas, bestaat er een grote kans dat deze ook in het buitenland werkt. Er zijn meerdere laadpassen die bij bijna alle laadpalen in Europa werken. Dit is echter sterk afhankelijk van je laadpas en de afspraken die de uitgever van de pas heeft gemaakt met buitenlandse exploitanten van laadpalen.
Voordat je op reis gaat zul je dus de dekking van je laadpas moeten controleren. Indien deze een grote dekking heeft in het buitenland, kun je de reis gaan plannen. Als dit niet het geval is, raden we je aan om laadpassen te vergelijken of een applicatie te installeren met een grote dekking in het land van bestemming.
Om zeker te zijn van een oplaadmogelijkheid, is het vooral in Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje aan te raden om een lokale laadpas aan te vragen. De laadpassen die wij aanraden zijn:
- Duitsland: Ladenetz
- Frankrijk: Chargemap + Freshmile
- Italië: Enel-X + NextCharge
- Oostenrijk: Maingau
- Spanje: Electromaps
Applicaties in het buitenland
Vooral in het buitenland kan het handig zijn om één of meerdere applicaties te installeren voor het vinden van openbare laadpalen. Hiermee kun je ook je reis plannen en ben je er dus zeker van dat je niet met een lege accu komt te zitten. Daarnaast geven de meeste applicaties ook aan of een laadpaal werkt of defect is, waardoor je met een gerust gevoel op reis gaat.
Op de website van www.schnellladepark.app of in de applicaties van Chargemap en Plugsurfing vind je een duidelijk overzicht van alle laadpunten.
Verder bieden meerdere bedrijven, zoals Shell en Volkswagen, ook applicaties aan waarmee je in het buitenland kunt laden. Door in de applicatie je rekeningnummer te koppelen kun je gebruikmaken van het netwerk, welke in veel gevallen overigens niet alle openbare laadpalen bevat.
Kosten auto opladen in het buitenland
Over het algemeen liggen de kosten voor het opladen van een auto in het buitenland hoger dan in Nederland. Daarnaast zal je tijdens een lange reis vooral gebruikmaken van snelladers, die een stuk duurder zijn dan normale laadpalen.
Iedere beheerder van een laadpaal kan zijn tarieven helemaal vrij bepalen. Daarnaast zijn de tarieven ook sterk afhankelijk van de lokale stroomprijs, die ook nog eens sterk kan verschillen per land.
Let op dat er in het buitenland (vooral Oostenrijk en Duitsland) ook laadpalen zijn die niet alleen de hoeveelheid kWh in rekening brengen, maar ook per minuut laden een bedrag vragen. Hierdoor kan het zijn dat als je de auto lang aan de laadpaal laat staan, je hier extra voor betaalt.