Een bidirectionele laadpaal kan elektriciteit zowel van het net naar de accu als van de accu terug naar het net of de woning sturen. Dit systeem werkt door de auto via de laadpaal te verbinden met de woning of het net, mits de installatie hiervoor geschikt is. Vooral met dynamische energiecontracten kan dit aanzienlijke kostenvoordelen opleveren. Vervoersweg geeft je alle informatie over de bidirectionele laadpaal.
Wat is een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele laadpaal is een type laadpaal dat niet alleen energie van het elektriciteitsnet naar de batterij van het voertuig kan sturen (laden), maar ook energie van de batterij van het voertuig terug naar het elektriciteitsnet of naar een woning kan sturen (ontladen).
Dit tweerichtingsverkeer van elektriciteit maakt het mogelijk om elektrische voertuigen als tijdelijke energieopslag te gebruiken. Hierdoor kan dit type laadpaal bijdragen aan een efficiënter en stabieler energienetwerk en bovendien kan het zorgen voor aanzienlijke besparingen. De Europese Unie heeft zelfs erkend dat deze techniek moet gaan bijdragen in het tijdelijk opslaan van hernieuwbare energie op momenten dat er een overschot aan groene stroom is.
Een bidirectionele laadpaal kan in drie standen functioneren:
- Grid-to-Vehicle (G2V): In deze modus wordt AC-stroom van het net omgezet naar DC-stroom om auto op te laden. Deze functie is beschikbaar bij alle soorten laadpalen.
- Vehicle-to-Grid (V2G): In V2G-modus wordt de opgeslagen energie in de accu weer omgezet naar AC-stroom en teruggeleverd aan het net.
- Vehicle-to-Home (V2H) of Vehicle-to-Load (V2L): De elektriciteit wordt gebruikt om huishoudelijke apparaten of andere belastingen van stroom te voorzien in plaats van terug te voeren naar het net.
Hoe werkt een bidirectionele laadpaal?
Een elektrische auto is in principe een grote thuisbatterij die niet is verbonden met je woning. Met een bidirectionele laadpaal kun je de auto verbinden met je woning en de elektriciteit uit de accu van je auto ontladen. De vereisten hiervoor zijn:
- Je hebt een elektrische auto die bidirectioneel laden (V2G) ondersteunt.
- Je hebt een laadpaal die bidirectioneel laden ondersteunt.
- Je elektrische installatie is aangepast om elektriciteit te ontvangen uit de laadpaal.
Raadpleeg voor het installeren van een laadpaal altijd een technieker. Door de complexe techniek is het niet aan te raden om de installatie zelf uit te voeren. Let op dat het niet mogelijk is om dit type laadpaal bij de gemeente aan te vragen.
Hoewel deze techniek nog in de kinderschoenen staat is het geheel veilig. Bovendien beschikken bijna alle bidirectionele laders over dynamic load balancing techniek, waarmee overbelasting kan worden voorkomen. Vervoersweg raadt wel aan om altijd te kiezen voor een erkende installateur om een veilige werking te garanderen.
Let op voor de nadelen. Regelmatig bidirectioneel laden legt meer druk op de accu van je elektrische auto, waardoor de onderhoudskosten kunnen toenemen, de actieradius naar verloop van tijd sneller kan afnemen en de accu zelfs sneller aan vervanging toe kan zijn.
In combinatie met een dynamisch tarief
Een bidirectionele laadpaal kan vooral interessant zijn in combinatie met een dynamisch energiecontract. Met dit type energiecontract betaal je de uurprijzen die op de groothandelsmarkten van elektriciteit gelden en door verschillen in vraag en aanbod flink kunnen fluctueren.
Door met een dynamisch contract je elektrische auto op te laden tijdens de voordelige uren en weer te ontladen tijdens de dure uren, bespaar je direct op je energiekosten. In sommige gevallen kunnen de prijzen zelfs tijdelijk negatief zijn door een overschot op de energiemarkt en krijg je geld toe om je auto op te laden.