Stroomverbruik elektrische auto in kWh en hoe optimaliseren

Het stroomverbruik van een elektrische auto wordt bepaald door een groot aantal factoren, waaronder gewicht, rijgedrag en het weer. Gemiddeld ligt het verbruik van een elektrische auto tussen de 10 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. Bekijk op deze pagina alle informatie over het verbruik van een elektrische auto en wat je kunt doen om voordeliger elektrisch te rijden.

Normaal stroomverbruik elektrische auto

In tegenstelling tot auto’s met een interne verbrandingsmotor, verbruikt een elektrische auto uitsluitend stroom. Het stroomverbruik van een elektrische auto is een van de grootste kosten van elektrisch rijden. Kijk daarom bij het aanschaffen van een elektrische auto goed naar het verbruik.

Het verbruik van een elektrische auto wordt typisch weergegeven in kilowattuur per 100 kilometer (kWh/100 km). Een lager aantal kWh/100 km geeft aan dat de auto energie-efficiënter is, omdat hij minder elektriciteit verbruikt om dezelfde afstand te bereiken.

In de onderstaande tabel zijn indicaties van het stroomverbruik van verschillende soorten elektrische auto’s weergegeven.

ModelStroomverbruik in kWh per 100 kilometer
Tesla Model S18 – 22
Nissan Leaf15 – 18
Chevrolet Bolt EV16 – 20
BMW I314 – 17
Audi e-tron20 – 24
De verbruikscijfers hierboven zijn gebaseerd op de EPA-schattingen voor het stroomverbruik van elektrische auto’s in de VS. Let op dat deze gegevens slechts schattingen zijn en het verbruik sterk kan verschillen per situatie, waarover je hieronder meer informatie vind.

Lader voor je elektrische auto nodig?

Verbruik plug-in hybride auto

Hybride auto’s zijn over het algemeen relatief zwaar, onder andere door het accupakket en alle techniek voor de interne verbrandingsmotor. In veel gevallen is een plug-in hybride auto net iets minder zwaar dan een volledig elektrische auto, vooral door het kleinere accupakket.

Een normale plug-in hybride auto heeft een verbruik tussen de 10 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. Dit is echter sterk afhankelijk van een aantal factoren en vooral de snelheid kan bij een plug-in hybride auto een grote invloed hebben op het verbruik. Door de veelal kleinere elektrische motor kan het verbruik snel toenemen bij een hogere snelheid.

Verbruik en kosten per jaar berekenen

Om het stroomverbruik van een elektrische auto te berekenen, zijn er een paar stappen die je moet volgen. Allereerst is het belangrijk om de nodige gegevens te verzamelen. Dit omvat de capaciteit van de batterij van de elektrische auto, die wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh), en de totale afstand die is afgelegd sinds de laatste oplaadbeurt, gemeten in kilometers (km). Deze informatie kan doorgaans worden gevonden in de specificaties van de auto of de gebruikershandleiding, en de totale afstand kan worden afgelezen van het dashboard of bijgehouden worden met een kilometerstandmeter.

Met deze gegevens bij de hand kun je het energieverbruik van de elektrische auto berekenen. Dit wordt gedaan door het totale energieverbruik te delen door de afgelegde afstand. De resulterende waarde wordt vervolgens vermenigvuldigd met 100 om het stroomverbruik per 100 kilometer te verkrijgen. De formule om het stroomverbruik te berekenen is als volgt:

Stroomverbruik in kWh per 100 kilometer = (totale energieverbruik in kWh / afgelegde afstand in kilometer) * 100.

Factoren die verbruik elektrische auto beïnvloeden

Het verbruik van een elektrische auto kan onder andere verschillen per model en eigenaar. De oorzaak zijn meerdere factoren die het verbruik beïnvloeden. De drie factoren die de grootste invloed hebben op het verbruik van een elektrische auto zijn:

  1. Rijgedrag. Het rijgedrag van de bestuurder heeft een grote invloed op het stroomverbruik. Hard accelereren, hard remmen en hoge snelheden verhogen het energieverbruik, terwijl een rustige rijstijl en anticiperend rijden het verbruik kunnen verminderen.
  2. Ontwerp auto en gewicht. Het ontwerp van de auto, inclusief de aerodynamica, banden en het gewicht, speelt een grote rol in het stroomverbruik. Lichte en gestroomlijnde elektrische auto’s hebben over het algemeen een lager stroomverbruik.
  3. Omgeving. Externe factoren, zoals de temperatuur, wind, regen en terrein kunnen allemaal een grote invloed hebben op het stroomverbruik. Elektrische auto’s presteren het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden op een vlakke weg. Zodra hiervan wordt afgeweken kan dit al snel een negatieve invloed hebben op het verbruik van de elektrische auto.

Invloed weer op verbruik elektrische auto

Het weer kan een grote invloed hebben op het verbruik van een elektrische auto. Een accu presteert optimaal bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. Bij een hoge temperatuur, maar vooral bij extreem lage temperaturen, nemen de prestaties snel af. Daarnaast gebruik je bij warm weer de airco sneller en staat bij koud weer de verwarming vaak aan. Beiden verhogen het verbruik van de auto aanzienlijk. Met een aantal aanpassingen is het wel mogelijk om het verbruik van een elektrische auto in de zomer te optimaliseren.

De wind kan ook een aanzienlijke invloed hebben op het verbruik van de auto, zowel negatief als positief. Tegenwind kan de aerodynamica van de auto flink beïnvloeden en het verbruik verhogen.

Op zoek naar een nieuwe auto? Bekijk alle merken elektrische auto’s in Nederland.

Verbruik elektrische auto optimaliseren

Met een aantal optimalisaties en aanpassingen is het mogelijk om het verbruik van een elektrische auto te verlagen. Toch is het niet altijd mogelijk om een laag verbruik te houden, doordat de externe factoren, zoals weer en terrein, een grote invloed hebben.

Gebruik de volgende tips van Vervoersweg op het verbruik van je elektrische auto te optimaliseren:

  1. Rijd rustig en gelijkmatig. Door rustig te rijden en niet hard te accelereren bespaar je al een hoop elektriciteit. Zorg er daarnaast voor dat regeneratief remmen is ingeschakeld en vermijd het gebruik van de rem zoveel mogelijk.
  2. Verlaag verbruik accessoires. Beperk het gebruik van accessoires zoals airconditioning, verwarming en verwarmde stoelen. Vaak wordt de airconditioning bijvoorbeeld automatisch ingeschakeld door de auto, terwijl dit niet nodig is.
  3. Kies een efficiënte route. Kies indien mogelijk voor wegen met een lager stroomverbruik, zoals snelwegen met constante snelheden. Met Google Maps is het mogelijk om je route te plannen op basis van efficiëntie. Hierbij wordt onder andere de gemiddelde snelheid en hoogteverschil gebruikt om de zuinigste route te vinden.
  4. Controleer de banden. Controleer regelmatig de bandenspanning en zorg ervoor dat deze op het juiste niveau is. Onder- of overmatig opgeblazen banden kunnen leiden tot een hoger energieverbruik. Overweeg daarnaast ook om te kiezen voor afgesloten velgen die de aerodynamica verbeteren. We raden je daarnaast ook aan om te kiezen voor banden voor een elektrische auto.

Door rekening te houden met bovenstaande factoren is het mogelijk om het verbruik van een auto iets te verlagen. Let daarnaast ook op de kosten die je maakt voor het opladen van je auto. Bekijk onze pagina over de laadkosten van een elektrische auto voor meer informatie.

Geactualiseerd op: juli 23, 2024


Scroll naar boven